August 18, 2015

Makan aiskrim semasa hamil menyebabkan bayi di dalam kandungan terlalu besar??


Assalamualaikum

ingat dulu2 masa preggy kat Muiz, jarang minum ais atuau makan aiskrim..ramai yang cakap kalau ambil byk2, nanti baby dlm perut besaq..anak sulung kan, so mmg jaga laa..kalau cuaca panas pun, minum sikit2 jer air yg ade ais tu..en husband mmg jaga laa..dah lepas bersalin kena pantang jugak benda sejuk2 nie..time tu arwah mak pesan atlis 6bulan kena pantang..tambah tolak darab bahagi, ada laa setahun ++ pantang minum ais..lama kan..

tapi kalau ada rezeki Muiz dapat adik, agak2 nak ikut lagi tak pantang nie? 
mula laa tangan rajin google info pasal kesahihan semua nie..


yeayyyy !!!! dapat info berguna dari PAMA
walaupun artikel nie lebih kepada aiskrim, tapi lebih kurang laa tu dengan ais kan..benda sejuk jugak kn..hehe



1. Mitos tentang ibu hamil yang makan ais krim boleh menyebabkan saiz badan bayi dalam kandungan menjadi terlalu besar masih dipercayai oleh sesetengah ibu yang berbadan dua adalah AUTA

2. Ais krim adalah makanan yang selamat dinikmati oleh ibu hamil. Ini kerana ia diperbuat daripada bahan asas yang mengandungi susu, lemak dan kalsium iaitu nutrisi penting yang diperlukan oleh ibu sepanjang kehamilan.

3.  Ais krim merupakan salah satu sumber kalsium yang baik untuk dinikmati oleh ibu hamil akibat daripada perubahan hormin dimana keperluan kalsiym meningakat daripada biasa. 

4. Ais krim yang baik adalah ais krim yang mengandungi susu, lemak dan protein. Ibu hamil disarankan mengambil sebanyak dua hingga tiga cawan ais krim seminggu. Ini kerana komposisi 100 gram ais krim mengandungi sebanyak 207 kalori, 4 gram protein dan 12.5 gram lemak. 

5. Jangan jadikan aiskrim makanan utama bagi ibu hamil, sebaliknya ia hanya kudapan yang boleh digabungkan dengan makanan lain seperti yogurt, buah-buahan segar, roti atau biskut.

6. Ais krim juga boleh menjadi makanan penyelamat bagi ibu hamil yang mengalami masalah loya dan mual di awal kehamilan.

Jadi apa yang dapat disimpulkan, tak salah nak makan ais / aiskrim nie..tapi biarlah bersederhana..jangan tiap2 hari nak makan plok yer..hehehe




+++++++++++++++


Huda 013 4808286
Facebook Nurulhuda Azmi

6 comments:

  1. Jangan berlebihan sangat. Itu kata kuncinya sebab aiskrim kan manis.. :)

    ReplyDelete
  2. nice info ... ais krim menggemukkan sebab beli ais krim murah yang dibuat dari krimer, gula pun banyak berganda tu kot :)

    ReplyDelete
  3. hihih mmg auta. eka penah tanya kat doc. doc, kalau makan ais n aiskrim, baby besar tak? doc cakap tu mitos. hehehe. kite mase ngandung hari2 milo ais. cuma aiskrim xleh mkn bnyk takut kene diabetes

    ReplyDelete
    Replies
    1. tp en husband asyik suruh kurangkan minum ais..musim camni tak boleh ooo tak minum air ais..hihi

      Delete